• Winiety
    • Kompendium wiedzy
    • Winiety Austria
    • Winiety Czechy
    • Winiety Słowacja
    • Winiety Słowienia
    • Winiety Szwajcaria
    • Winiety Węgry
  • Prawo jazdy
  • Autostrady
  • Mandaty
  • Bezpieczeństwo ruchu drogowego
  • Eksploatacja samochodu
  • Podróże

Jakie mogą być przyczyny nierównej pracy silnika?

Strona główna / Eksploatacja samochodu

Jakie mogą być przyczyny nierównej pracy silnika? 4 sierpnia 2018

Podczas zimnych dni, wysokiej wilgotności powietrza, a także upałów możemy się spotkać z nierówną pracą silnika. Wszelkiego rodzaju szarpania w czasie przyspieszania albo jazdy ze stałą prędkością potwierdzają usterkę. Nie wolno jej bagatelizować, bo takie zachowanie może tylko i wyłącznie powiększyć problem. 

Szarpanie silnika to efekt tracenia mocy przez jednostkę napędową na cylindrach. Przyczyny takiego stanu rzeczy są różnorodne i różnią się pomiędzy sobą (inaczej jest w przypadku jednostek zasilanych benzyną, inaczej w przypadku jednostek zasilanych olejem i jeszcze inaczej w przypadku LPG). Czasami problem jest błahy i ustaje po przeczyszczenia filtrów albo wymianie świec i przewodów. Czasami możemy spotkać sytuacje w których rozwiązanie problemu może nas trochę kosztować.

Silnik LPG i jego nierówna praca

Bardzo często do nierównej pracy silnika dochodzi w czasie jazdy na LPG i związane jest to z niedobraniem odpowiedniej instalacji albo po prostu z oszczędnością na serwisie.

Instalacja gazowa ma dużo wyższe wymagania związane ze sprawnością układu zapłonowego. Jeśli jednostka zaczyna szarpać to wówczas uwagę należy nakierować w stronę przewodów zapłonowych.

Przewody zapłonowe to jedno z najważniejszych ogniw silników, które są zasilane dwoma rodzajami paliwa. Nie można na nich oszczędzać. Zaleca się  wymieniać je na nowe po około 30-40 tysiącach kilometrów.

Ważną rzeczą jest dobieranie produkt pod kątem wydajności całego układu. Lekceważenie problemów może powodować uszkodzenie katalizatora albo kolektora ssącego, a to sprawi, że nasz rachunek za naprawę będzie bardzo wysoki.

Regulator ciśnienia paliwa

Do podstawowych objawów uszkodzonego regulatora jest falowanie na wolnych obrotach, utrudniony rozruch oraz szarpanie podczas pracy silnika. Ten element jest odpowiedzialny na przykład za precyzję dawkowania paliwa.

Znajduje się on na listwie wtryskiwaczy lub na pompie wysokiego ciśnienia. Jeśli jest sprawny to wówczas zapewnia wstrzykiwanie paliwa o ciśnieniu od kilkuset do nawet 2000 barów.

Natomiast po przebiegu około 150-200 tysięcy kilometrów wytrzymałość jego spada znacząco, co powoduje awarię. Nie można go regenerować ponieważ jest nierozbieralny, natomiast wymiana wraz z pracą mechanika nie powinna przekroczyć 600 złotych.

Układ wtryskowy

Układ wtryskowy zbudowany jest z wielu komponentów. Wzorowa szczelność jest odpowiedzialna za odpowiednią kompresję. Wszelkie odstępstwa od normy powodują problemy z pracą silnika.

Czasami za upływ ciśnienia odpowiedzialne są nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami. Wymiana podkładek związana jest z wyrównaniem gniazd w głowicy za pomocą odpowiedniego sprzętu. Warto wówczas skorzystać z pomocy doświadczonego mechanika.

Niepoprawna praca silnika

Kolejny elementem są wtryskiwacze. Powinny być one wykonane z dużą dokładnością, natomiast margines błędu nie powinien przekroczyć jeden tysięcznej milimetra. Wtryskiwacze są bardzo wrażliwe na jakość paliwa.

Nierówna praca silników benzynowych i jej przyczyny

Silniki benzynowe (te nowoczesne)  dorównują skomplikowaniem dieslom. Bardzo często blok jest pancerny, natomiast osprzęt już niestety nie. Jego zaawansowanie powoduje problemy nawet po kilku latach eksploatacji.

Kłopotliwa elektronika

Dziesiątki rozmaitych czujników decydują o poprawnej pracy jednostki napędowej. Defekt sterownika silnika, przepływomierza, sondy lambda, czujnika położenia wału korbowego czy wałków rozrządu, doprowadzić może do szarpania podczas jazdy czy kłopotów z rozruchem.

Najbardziej popularną i kłopotliwą usterką jest niewłaściwa praca sterownika głównego, który zawiaduje pracą jednostki napędowej.

Układ zapłonowy

Awaryjność cewek zapłonowych jest niezależna od marek pojazdu. Awaria cewek może objawić się w nierównej pracy na biegu jałowym, problemami z uruchomieniem, szarpaniem podczas przyspieszania i  także kontrolką „Check engine”. Odpowiada za to niska jakość produktu. Dostępną i jedyną opcją naprawy jest wymiana.Kosztuje ona 140-400 złotych za jedną cewkę.

Świece zapłonowe są kolejnym elementem na liście kontrolnej. Zużyte powodują wypadanie zapłonów, w sytuacji kiedy skład mieszanki ogranicza przeskok iskry. Chodzi zwłaszcza tutaj o wyeksploatowane elektrody, gdzie przerwa przekracza milimetr.

Przepustnica

Przepustnica albo czujnik odpowiedzialny za jej położenie mogą być kolejnymi przyczynami szarpania w czasie przyspiesza oraz utrzymywania wysokich obrotów po zdjęciu nogi z gazu. Gaśnięcie jednostki napędowej podczas ruszania również świadczy o awarii. Wymiana to wydatek około 60-400 złotych (cena zależy od modelu).

Przepływ powietrza, zapchany filtr paliwa, układ wydechowy

Kłopoty z nierówną pracą jednostki napędowej powoduje nie tylko układ zapłonowy. Sytuacje problemowe pojawiają się w przypadku, kiedy bardzo mało powietrza jest w komorze spalania. Za taką sytuację odpowiedzialne są gumowe elementy, które doprowadzają powietrze do silnika. Wówczas warto zbadać filtr powietrza. W sytuacji dużego zabrudzenia czy niemożności wyczyszczenia, należy wymienić go nowy, co kosztuje kilkadziesiąt złotych.

.

Udostępnij:

Zobacz również

W momencie zakupu nasze meble tapicerowane zachwycają nas swoim wyglądem. Nic w tym dziwnego...
Produkty do pielęgnacji samochodu są coraz szerzej dostępne w różnorodnych punktach takich...

Sekcje portalu

  • Winiety
  • Prawo jazdy
  • Autostrady
  • Mandaty
  • Bezpieczeństwo ruchu drogowego
  • Eksploatacja samochodu
  • Podróże

Popularne artykuły

Sprawdź, ile zapłacisz za autostrady w Europie...

5 lipca 2018

Wyprzedzanie. Jak to zrobić bezpiecznie?

8 lipca 2018

Pasy bezpieczeństwa. Historia, zasady zapinania...

17 lipca 2018

Winiety na Węgrzech

20 lipca 2018

Inni czytali również

Ile kosztuje prawo jazdy?

22 lipca 2018

Do czego potrzebna jest karta kierowcy?...

15 marca 2022

Duży przebieg w samochodach używanych – czy...

31 lipca 2018

Pasy bezpieczeństwa. Historia, zasady zapinania...

17 lipca 2018

Podążaj za nami

  • Winiety
  • Prawo jazdy
  • Autostrady
  • Mandaty
  • Bezpieczeństwo ruchu drogowego
  • Eksploatacja samochodu
  • Podróże

© Copyright SzybkaPodroz.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone.