Pasy do samochodów trafiły dokładnie w połowie pięćdziesiątych lat. Nie uzyskały one jednak uznania. Zaczęto je montować dopiero w roku 1956. Ford był absolutnym pionierem jeśli o to chodzi. W 1947 roku pokazano po raz pierwszy pasy bezpieczeństwa trzypunktowe. Podtrzymywały one strefę brzuszną, biodra jak i także klatkę piersiową. Na drogi zaś wyjechały dopiero w roku 1959.
To nowe rozwiązanie przekonywało do siebie coraz więcej zwolenników. W sześćdziesiątych latach miały już pozytywne opinie jak i także ugruntowaną pozycję. W Polsce od roku 1972 mamy obowiązek montażu pasów na przednich siedzeniach. Od 1991 obowiązek dotyczył także pasów na kanapie tylnej.
Pasy bezpieczeństwa są odpowiedzialne za utrzymanie ciała osób jadących bezpośrednio przy fotelach. Podczas kolizji czołowej osoby nie są wyrzucane z foteli i nie uderzają z tak dużą siłą w inne elementy samochodu. Przy tym bardzo istotne jest to, aby pasy były zapinane przez osoby zarówno na przednich jak i także na tylnych siedzeniach.
Jeśli chodzi o nowe samochodu, to nie jest określany czas przez producentów, po którym pasy powinny zostać wymienione. Mają trwałość naprawdę nieograniczoną. Identycznie jak poduszki bezpieczeństwa. W samochodach starszych różnie z tym bywa. Zalecana jest ich wymiana po jakiś piętnastu latach. Dowiedzieć się zatem lepiej bezpośrednio u dealera. Pasy niejednokrotnie wymagają wymiany na przykład po kolizjach. Mechanizm zawijający wówczas pracuje z dużym oporem. Może się także zacinać. Wówczas wymiana pasów jest koniecznością. Używanie niesprawnych pasów czy też unikanie napraw to bardzo duże zagrożenie życia czy też zdrowia.
Kary za pasy niezapięte
Kary oczywiście obowiązują. Jest to 100 złotych mandatu oraz dwa punkty karne.
Kierowca obowiązkowo musi się upewnić czy wszyscy mają zapięte pasy w pojeździe. Gdy nie wykona tego, to naraża się na kolejną karę w wysokości 100 złotych oraz na cztery punkty.
Gdy kierowca upomniał swoich pasażerów i był nie świadomy, że jada bez zapiętych pasów, to każdy z pasażerów dostanie karę 100 złotych.
Jak poprawnie zapinać pasy bezpieczeństwa?
Zapięte pasy w sposób prawidłowy muszą przylegać płasko do ciała. Biodrowy pas musi opinać jak najniżej biodra w stosunku do brzucha. Piersiowy pas powinien zaś przebiegać dokładnie nad środkiem barku. Nie może się zsuwać z naszego ramienia.
Gdy kierowca jest bardzo grubo ubrany, to powinien rozpiąć swoją marynarkę czy też kurtkę. Poprowadzić należy pas jak najbliżej swojego ciała. Po zapięciu klamry naciągnąć należy piersiowy pas, aby skasować wszelkie luzy. Pas skuteczniej działa, gdy opasuje ściślej osobę chronioną. Pasy nowoczesne nie krępują w żadnym wypadku ruchów. Mogą się jednak nadmiernie poluzować.
Pas to najlepsza ochrona dla kierowców jak i także dla wszystkich pasażerów. Zagłówek chroni szyję przed bolesnymi oraz niebezpiecznymi urazami głowy. Poduszka zaś chroni także głowę oraz klatkę piersiową. Absolutną podstawą są pasu odpowiednio zapięte. Utrzymają nas w bezpiecznej pozycji jak i także każdego pasażera. Nawet poradzą sobie podczas niekontrolowanych ruchów czy też nawet podczas dachowania naszego pojazdu.
.
Komentarze (0)
Zostaw komentarz