Podczas zimnych dni, wysokiej wilgotności powietrza, a także upałów możemy się spotkać z nierówną pracą silnika. Wszelkiego rodzaju szarpania w czasie przyspieszania albo jazdy ze stałą prędkością potwierdzają usterkę. Nie wolno jej bagatelizować, bo takie zachowanie może tylko i wyłącznie powiększyć problem.
Szarpanie silnika to efekt tracenia mocy przez jednostkę napędową na cylindrach. Przyczyny takiego stanu rzeczy są różnorodne i różnią się pomiędzy sobą (inaczej jest w przypadku jednostek zasilanych benzyną, inaczej w przypadku jednostek zasilanych olejem i jeszcze inaczej w przypadku LPG). Czasami problem jest błahy i ustaje po przeczyszczenia filtrów albo wymianie świec i przewodów. Czasami możemy spotkać sytuacje w których rozwiązanie problemu może nas trochę kosztować.
Silnik LPG i jego nierówna praca
Bardzo często do nierównej pracy silnika dochodzi w czasie jazdy na LPG i związane jest to z niedobraniem odpowiedniej instalacji albo po prostu z oszczędnością na serwisie.
Instalacja gazowa ma dużo wyższe wymagania związane ze sprawnością układu zapłonowego. Jeśli jednostka zaczyna szarpać to wówczas uwagę należy nakierować w stronę przewodów zapłonowych.
Przewody zapłonowe to jedno z najważniejszych ogniw silników, które są zasilane dwoma rodzajami paliwa. Nie można na nich oszczędzać. Zaleca się wymieniać je na nowe po około 30-40 tysiącach kilometrów.
Ważną rzeczą jest dobieranie produkt pod kątem wydajności całego układu. Lekceważenie problemów może powodować uszkodzenie katalizatora albo kolektora ssącego, a to sprawi, że nasz rachunek za naprawę będzie bardzo wysoki.
Regulator ciśnienia paliwa
Do podstawowych objawów uszkodzonego regulatora jest falowanie na wolnych obrotach, utrudniony rozruch oraz szarpanie podczas pracy silnika. Ten element jest odpowiedzialny na przykład za precyzję dawkowania paliwa.
Znajduje się on na listwie wtryskiwaczy lub na pompie wysokiego ciśnienia. Jeśli jest sprawny to wówczas zapewnia wstrzykiwanie paliwa o ciśnieniu od kilkuset do nawet 2000 barów.
Natomiast po przebiegu około 150-200 tysięcy kilometrów wytrzymałość jego spada znacząco, co powoduje awarię. Nie można go regenerować ponieważ jest nierozbieralny, natomiast wymiana wraz z pracą mechanika nie powinna przekroczyć 600 złotych.
Układ wtryskowy
Układ wtryskowy zbudowany jest z wielu komponentów. Wzorowa szczelność jest odpowiedzialna za odpowiednią kompresję. Wszelkie odstępstwa od normy powodują problemy z pracą silnika.
Czasami za upływ ciśnienia odpowiedzialne są nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami. Wymiana podkładek związana jest z wyrównaniem gniazd w głowicy za pomocą odpowiedniego sprzętu. Warto wówczas skorzystać z pomocy doświadczonego mechanika.
Kolejny elementem są wtryskiwacze. Powinny być one wykonane z dużą dokładnością, natomiast margines błędu nie powinien przekroczyć jeden tysięcznej milimetra. Wtryskiwacze są bardzo wrażliwe na jakość paliwa.
Nierówna praca silników benzynowych i jej przyczyny
Silniki benzynowe (te nowoczesne) dorównują skomplikowaniem dieslom. Bardzo często blok jest pancerny, natomiast osprzęt już niestety nie. Jego zaawansowanie powoduje problemy nawet po kilku latach eksploatacji.
Kłopotliwa elektronika
Dziesiątki rozmaitych czujników decydują o poprawnej pracy jednostki napędowej. Defekt sterownika silnika, przepływomierza, sondy lambda, czujnika położenia wału korbowego czy wałków rozrządu, doprowadzić może do szarpania podczas jazdy czy kłopotów z rozruchem.
Najbardziej popularną i kłopotliwą usterką jest niewłaściwa praca sterownika głównego, który zawiaduje pracą jednostki napędowej.
Układ zapłonowy
Awaryjność cewek zapłonowych jest niezależna od marek pojazdu. Awaria cewek może objawić się w nierównej pracy na biegu jałowym, problemami z uruchomieniem, szarpaniem podczas przyspieszania i także kontrolką „Check engine”. Odpowiada za to niska jakość produktu. Dostępną i jedyną opcją naprawy jest wymiana.Kosztuje ona 140-400 złotych za jedną cewkę.
Świece zapłonowe są kolejnym elementem na liście kontrolnej. Zużyte powodują wypadanie zapłonów, w sytuacji kiedy skład mieszanki ogranicza przeskok iskry. Chodzi zwłaszcza tutaj o wyeksploatowane elektrody, gdzie przerwa przekracza milimetr.
Przepustnica
Przepustnica albo czujnik odpowiedzialny za jej położenie mogą być kolejnymi przyczynami szarpania w czasie przyspiesza oraz utrzymywania wysokich obrotów po zdjęciu nogi z gazu. Gaśnięcie jednostki napędowej podczas ruszania również świadczy o awarii. Wymiana to wydatek około 60-400 złotych (cena zależy od modelu).
Przepływ powietrza, zapchany filtr paliwa, układ wydechowy
Kłopoty z nierówną pracą jednostki napędowej powoduje nie tylko układ zapłonowy. Sytuacje problemowe pojawiają się w przypadku, kiedy bardzo mało powietrza jest w komorze spalania. Za taką sytuację odpowiedzialne są gumowe elementy, które doprowadzają powietrze do silnika. Wówczas warto zbadać filtr powietrza. W sytuacji dużego zabrudzenia czy niemożności wyczyszczenia, należy wymienić go nowy, co kosztuje kilkadziesiąt złotych.
.
Komentarze (0)
Zostaw komentarz